X
01.12 2014 09:50

Kindlasti on kõik Aiatehnikaekspertide fännid ja sõbrad ammu märganud, et murutraktorite ja niidukite valikus on ühed vahvad kollased riistad. Tegemist on Ameerika kaubamärgiga Cub Cadet, mille ajalugu ulatub tagasi aastasse 1960.

Cub Cadet.jpg

Cub Cadet Original

Olgugi et meie väikesel Eestimaal pole need mudelid eriti tuntud, on Cub Cadet tõestanud end pika ajaloo ja vastupidavate traktoritega. Aiatehnikaeksperdid soovivad tublid töömasinad ka Eesti inimesteni tuua ning seepärast vaadakem natukene tagasi Cub Cadeti algusaastatele.

Cub Cadet ei olnud esimene traktor, vaid sellele eelnes Cubi-nimeline väiketraktor aastast 1947. Cub Cadeti tootmist alustati 1960 Ameerikas Kentucky osariigis. Esimene mudel kandis nime Cub Cadet Original ja sellel oli peal elektristarteri ja generaatoriga Kohleri 7Hp mootor. Nimetatud mudelit toodeti kolme aasta vältel ning iroonilisel kombel oli selle ülekandesüsteem lahendatud rihmülekandega. See tähendas, et mootori pöörded kanti veosillale edasi rihma abil.

Esimene mudeliuuendus tuligi siis, kui Originali tootmine 1963. aastal lõpetati. Uued mudelid kandsid nime Cub Cadet 70 ja 100. Need ehitati suure nõudluse tõttu tugevamale mudelile. See tähendas omakorda toekama konstruktsiooniga raami ning rihmülekande asendamist otsevõlli ehk kardaanülekandega, kus hoorattalt kantakse veojõud üle otse ilma oluliste kadudeta. Tänu sellele, et mootori ressursse sai sellise ülekande puhul paremini ära kasutada, puudus vajadus suurema jõuallika järele ning Kohleri 7Hp mootor pesitses ka mudeli 70 kapoti all. Mudelil 100 oli 10hobujõuline mootor, mistõttu eelistati seda suuremate tööde tegemisel. Mudeleid 70 ja 100 toodeti kahe aasta vältel kuni aastani 1965.

Järgmisena tulid Cub Cadeti liinilt turule Cub Cadet 71, 102 ja 122. Kõige väiksema numbriga mudel 71 oli Cub Cadet 70 edasiarendus ning neil oli palju ühiseid jooni. Mudelid 102 ja 122 olid juba võimsamad, vastavalt 10 ja 12 hobujõudu. Cub Cadet 122 oli esimene sedavõrd võimsa 12hobujõulise mootoriga murutraktor maailmas. Selle ajajärgu traktorid tulid tehasest välja ka juba kandiliste porilaudadega, mis olid samuti siiamaani ebatavalised. Aastal 1966 esitleti mudelit 123, millel kasutati juba hüdrostaatilist käigukasti. Nii tagati sujuvam sõitmine ning puudus vajadus töötamise ajal käike vahetada.

cub cadet 73.JPG

Cub Cadet 73

Inimesed olid uue hüdrostaatilise käigukasti suhtes aga pessimistlikud. Seepärast otsustas Cub Cadet mõne traktori kujunduses kasutada tiigri värve ning lasta paljude pealtvaatajate ees traktoritega teha tsirkusetrikke, millega demonstreeriti käigukasti paindlikkust ja vastupidavust.

Mudelid liikusid arvude poolest sammu võrra edasi: välja tulid Cub Cadet 72, 104, 105, 124 ja 125. Mudeli 105 eripäraks oli see, et peale 10hobujõulise mootori pakuti selle klassi traktorile juba end tõestanud hüdrostaatilist ülekannet. Suurim uuendus mudeliseeriate juures oli klaasfiibrist näidikupaneel, millel ilutses ka voltmeeter – sellelt oli võimalik jälgida, kas generaator toodab piisavas koguses voolu.

Cub cadet 125.jpg

Cub Cadet 125

Aastad liikusid edasi ning väiksemate mudeliuuenduste kõrvalt tuli turule unikaalne murutraktor Cub Cadet 147, mille erilisus peitus selles, et traktorile oli peale pandud 14hobujõuline Kohleri võimas mootor. Kõnealuse mootori hooratas oli nii suur, et selle mahutamiseks tuli laiendada traktori raamiosa. Teine unikaalne omadus oli Cub Cadet 147 mudelil elektriline lisaseadmete tõstmise mootor. Nüüdsest käis kõik nupuvajutusega.

Järgmised murutraktorid tulidki tehasest välja uuendatud raamiga, mida kutsuti laiaks raamiks (ingl wide frame). Selle raami peale on ehitatud enamik järgmistest traktoritest kuni tänapäevani.

Suurem uuendus ootas ees siis, kui turule tuli Cub Cadet 149. Selle traktori juures kasutati hüdraulilist tõstemehhanismi standardvarustuses. Tõstemehhanism sai tööks vajaliku hüdrosurve hüdrostaatilise tagasilla survepumbast ning võimaldas kangi liigutamisega lisaseadmeid hõlpsasti üles-alla tõsta.

Tarbijad nõudsid aga üha enam võimsust ja hobujõude. Seetõttu tekkis 1974. aastal vajadus tuua turule veelgi võimsam traktor. Nii tuli Cub Cadet välja mudeliga 169, millel oli 16hobujõuline mootor. Selliseid traktoreid toodeti aga kõigest 4005 tükki ja need on saanud kollektsionääride seas väga populaarseteks.

Cub Cadet 169.jpg

Cub Cadet 169

Järgmised Cub Cadeti mudelid on tuntud kui Quiet Line’i seeria traktorid. Esindatud olid mudelid 800, 1000, 1200, 1250, 1450 ja 1650. Nende ühised tunnusjooned olid kinnine mootorikate, mootorikinnituspadjad ja suurem summuti – kõik selleks, et vähendada mootori tekitatud müra. Need pingutused kandsid vilja ning traktorid olid kõikidest varasematest mudelitest palju vaiksemad. Quiet Line’i traktoreid toodeti aastani 1979. Need on seniajani kõige kauem tootmises olnud Cub Cadeti mudelid.

Nagu kõik teised tootjad oli Cub Cadetil tarvis ka odavamat nn supermarketimudelit. 1974. aastal sündiski 8hobujõulise Kohleri mootoriga mudel 800. Nüüd oli võimalus soetada Cub Cadeti valikust soodne ja hea traktor. Paraku oli kvaliteedi ja töökindluse nimel tehtud pingutus siiski liiga suur ning võrreldes konkurentidega osutus traktori hind liiga kõrgeks. See tähendas omakorda seda, et aastal 1976 lõpetati Cub Cadet 800 tootmine üldse ära. Kuna kõnealust mudelit toodeti vaid 3000 tükki, on see tänapäeval kõige haruldasem Cub Cadeti traktor.

Järgmine nn supermarketimudel oli 1100, mille ainulaadsus seisnes selles, et esimest korda ajaloos võttis Cub Cadet kasutusele Briggs & Strattoni mootori, mis võimaldas langetada traktori hinna konkurentide tasemele. Kasutati ka odavamat 4käigulist käigukasti, millele kanti veojõudu üle rihmülekandega.

1981. aastal võeti Cub Cadeti kaubamärk vastu MTD perekonda, kes tänapäeval ka hoogsalt Ameerika kvaliteetbrändile uuesti elu sisse puhub. Moodsad traktorid on väga nõutud ning tänu suurepärasele ajaloole võetakse neid ka kõikjal hästi vastu.

Uudised

Kõik uudised →
 
Küsi spetsialistilt