Kindlasti olete murutraktorit valides avastanud, et kahe, välimuselt peaaegu identse murutraktori hinnavahe võib olla märkimisväärne. Lähemalt uurides selgub, et isegi mootori võimsus on sama, niidulaius samuti ja isegi tootja ühtib. Milles siis „kühvel“?
Asi on tegelikult väga lihtne, murutraktori juures üks olulisemaid asju on veosild/sillad. Mootori ülesanne on ringi ajada tavaliselt rihmaratast ning sellega tema ülesanne lõpeb. Vedaval sillal või uhkemalt öeldes käigukastil, seevastu on ülesandeid rohkem. Ta peab traktorit liigutama edasipidi, tagurpidi, taluma koormust ning selle kõige juures olema võimalikult lihtsasti kasutatav peremehele.
Täna turul olevatel mudelitel on kasutusel põhiliselt nelja tüüpi käigukaste. Üks lihtsamatest ja töökindlamatest on kindlasti tavaline manuaalkäigukast.
Manuaalkäigukast on murutraktorite puhul natuke isemoodi. Temaga sõites peate olema mõistlik ja saama aru mis eristab teda auto käigukastist. Kuna murutraktoril ei ole eraldi sidurit, siis selle käigukasti puhul tuleb käikude vahetuseks jääda täielikult seisma. Lühidalt võib öelda, et tegemist on pigem valitud kiirustega tagasillaga, kui käigukastiga. Palju on olnud probleeme, kui sellisel käigukastil vahetatakse käike sõidu pealt, mis muide on täiesti võimalik – lihtsalt tuleb arvestada, et remont ei jää kaugele. Üldiselt purunevad lülitushoovad sellistel käigukastidel, mis maksavad ~50-60€ ligidale komplekt. Juurde veel tööraha ning loota, et muud asjad terveks jäid. Kui soovite sujuvalt traktori kiirust muuta, pange parem raha juurde ja ostke teistsuguse käigukastiga masin. Kui aga soovite odavat ja töökindlat – siis see on just teile.
Variaator käigukast on nüüd midagi sellist, mis suudab traktori kiirust muuta sujuvalt ja mugavalt. Variaatori kõige tähtsam detail on rihm ja kaks rihmaratast. Nimelt töötavad nad selliselt, et suudavad muuta piltlikult öeldes rihmaratta suurust. Rihmaratta soone sügavus on muutuv, mis tähendab et joon, kus rihm jooksebon muudetav. Madala kiirusega sõites on rihm mootoripoolsel rattal täiesti rihmaratta põhjas ning käigukasti pool täiesti rihmaratta servas. Maksimumkiirusega on täpselt vastupidi, mootoripoolsel rattal surutakse rihm ratta välimisse serva ning see omakorda tõmbab käigukastipoolse rihmaratta peal rihma täiesti soone sisse, vt pilti.
Variaatoriga ülekande puhul tuleb sisse lülitada kas edaspidi või tagurpidi käik ning vajutada pedaali, pedaaliga pingutatakse rihma peale, mida rohkem pedaali vajutate, seda rohkem liigub rihm teise asendisse – pedaali vabaks lastes liigub rihm tagasi.
Hüdrauliline või hüdrostaatiline ülekanne on kolmas traktoritel levinud transmissioon. Sellistel käigukastidel on tavaliselt rihm mootorist otse käigukastile nagu manuaalkäigukastil, aga vahe tuleb sisse kastiehituses. Nimelt juhitakse siin käigukasti kiirust hüdrauliliste pumpadega. Mida suurem surve, seda suurem kiirus. Nende käigukastide kasuks räägib see, et kiirused on sujuvalt muudetavad pedaalist või kangist ning eraldi käigu lülitust ei ole. Probleemiks on tavaliselt selliste käigukastide puhul see, et nendega peab hoolsalt ringi käima, ei maksa üle koormata vedades raskemaid asju kui ette nähtud. Samuti soovitaksin regulaarselt lasta vahetada õlisid, paljudel pole seda küll ette nähtud, aga halba ta ei tee. Sellistel käigukastidel olen omajagu näinud probleeme hüdropumba purunenud laagriga. Paljudel juhtudel eraldi varuosasid ei pakutagi ning tuleb tellida terve käigukast, mille hinnad algavad ~500€ ja võivad küündida tükkmaad kaugemale.
Transmatic on tegelikult omamoodi hübriid variaatorist ja manuaalkäigukastist. Siin on teil valida kahe süsteemi paindlikkuse vahel. Esmalt on olemas manuaalkasti töökindlus, mis talub ka suuremaid koormuseid, teisalt saate iga käiguga muuta sõidukiirust variaatorülekande abil. Ehk siis kui manuaalkäigukastil panite sisse 1-e käigu ning alustasite sõitu, on kogu käigu vältel traktoril sama kiirus. Transmatic pakub aga lisana võimalust gaasipedaaliga muuta rihmaülekande suhet ning seeläbi tõsta ka traktori kiirust sama käiguga sõites.
Raske on öelda, milline on parim ja milline kehvim, üldiselt on reegliks see, et valige selline ülekanne, mis teile endale käepärane tundub. Kui soovite mugavamat manööverdamist, vaadake hüdraulilise käigukasti poole, kui otsite töökindlat ja jõulist ülekannet, soovitan vaadata Transmaticu suunas. Selge on see, et kui mõistlikult kasutate, teenivad nad kõik teid pikki aastaid.